Bij letterpress drukwerk wordt gewerkt met Pantone-inkten. Dit zijn zogenoemde steunkleuren die vooraf gemengd worden op basis van een vaste formule. Elke kleur in het Pantone Matching System (PMS) heeft een eigen nummer en receptuur, waardoor de kleur identiek kan worden gereproduceerd. Omdat de inkt bij letterpress rechtstreeks van de pers op het papier wordt aangebracht, en vaak in dekkende lagen ligt, ogen deze kleuren extra intens en krachtig. Vooral in combinatie met het kenmerkende reliëf van deze druktechniek, levert dit een uitgesproken en ambachtelijke uitstraling op.
In tegenstelling tot Pantone werkt quadri- of CMYK-druk met vier basiskleuren: cyaan, magenta, geel en zwart ('Key'). Door middel van fijne rasterpuntjes en overdruk worden alle tinten opgebouwd. Dit systeem is ideaal voor foto’s en kleurovergangen, maar minder geschikt voor letterpress, waar eenvoud en zuiverheid de boventoon voeren. Bovendien kunnen veel Pantone-kleuren - vooral de fellere, meer verzadigde tinten - niet exact worden benaderd in CMYK. Fluorescerende, metallic of zeer diepe pigmentkleuren vallen volledig buiten het bereik van quadri-druk.
Een bijkomende uitdaging is dat het afstemmen van Pantone en CMYK in één project lastig is. Wanneer een ontwerp bijvoorbeeld in full color wordt gedrukt en daarnaast eenzelfde tint in Pantone bevat, zullen deze kleuren moeilijk exact op elkaar af te stemmen zijn. Pantone-kleuren hebben door hun hogere pigmentdichtheid vaak een krachtigere uitstraling dan een benadering in quadri, waardoor het verschil in één drukwerkproduct duidelijk zichtbaar kan zijn. We kunnen in letterpress wel trachten op het oog kleuren van het quadri drukwerk te benaderen, maar kleine tintverschillen zijn mogelijk.